Tuesday, May 18, 2010

  suratan @ kebetulan


selepas solat maghrib

Amin.....selesai saja berdoa hati ini tetiba berasa sangat sayu. rasa itu datang lagi. kenangan lalu seperti berpusu2 masuk ke segelinap kepala otak ini. aku tau bukan mudah untuk aku lupakan semua itu dalam jangka masa yang singkat ini. Al-Quran dibuka & dibaca agar hati ini lebih tenang. air mata mengalir saat lafaz Bismillah mula dialunkan. diam seketika. cuba mencari kekuatan. setelah hati mula berasa tenang....aku meneruskan bacaan. hanya mulut yang membacanya. tetapi hati ini melayang mencari petunjuk itu. selesai Al-Quran dibaca.....aku membuka lappy yang byk berjasa untuk membuang segala benda yang tidak perlu lagi aku simpan. aku menekan button delete untuk satu persatu kenangan itu. semakin sayu & terluka hati ini melihatnya. selesai saja mendelete segalanya...aku mencari kotak. aku kumpulkan segala benda yang buat hati ini berasa benci melihatnya. terlalu byk benda yang telah aku simpan. dari saat pertama aku mengenalinya ketika umur ini masih tidak kenal apa itu chenta hinggalah keychain terakhir yang sepatotnya tidak patot aku simpan. OMG!!!! tiba2 terlihat sekeping gambar yang buat hati ini seperti mula membencinya. YaAllah.....jaohkan rasa ini.....jangan Kau wujudkan kebencian dalam hati kecil ini terhadap manusia laen YaAllah.....

tiba-tiba.....

Ape kamu buat tu azriyani? MakPah menegur. sebenarnya MakPah tidak pernah memanggil aku dengan panggilan full name. hanya Uncle Bun yang memanggil saye dengan panggilan azriyani sebab beliau ckp mcm sedap je panggil azriyani. Uncle Bun pun ade gedik2 gupenye. hahaha..... gelila saye nak tulis dalam blog ni panggilan yang MakPah selalu panggil tu. mcm manja + mengade mintak kaki. hohoho.... aku hanya tersenyum & menjawab takde pape. saje kemas barang dah xguna. MakPah seperti tidak berpuas hati dengan jawapan yang diberi. beliau sepertinya cuba bertanya lagi tetapi mungkin beliau sendiri sudah paham apa yang saye sedang cuba lakukan. selesai saja mengemas.....aku mengambil wuduk & duduk menunggu waktu solat Isyak pula. MakPah masuk ke dalam bilik & bertanya nak buat apa barang2 dalam kotak tadi? aku senyap.....MakPah bersuara lagi. buang? dengan nada yang sedikit tegas aku menjawab, bakar. MakPah merenung aku. sukati kamula azriyani.....aku hanya diam. tiba2 dalam kepala teringat plan genting. aku terus bertanya kepada MakPah untuk beliau pertimbangkan permintaan aku nak pergi genting. huhuhu....& jawapan MakPah sangat mengembirakan hati ini. pada mulanya aku tau MakPah mesti takkan bagi punya....tapi mcm miracle pulek kali ni. kenapa MakPah bagi aku pergi jalan2 ek? aish....banyak songel la kau azriyani. yela...before ni susah kot aku nak keluar gi mane2....sebab jawapan MakPah mesti xbleh. tapi cuti kali ni mcm da byk kali aku keluar dengan izin MakPah. huhuhu.....

MakPah bersuara.....

Mak tau kamu rasa sedih....sedih yang masih belum hilang dalam hati kamu. Mak tau kamu rasa terluka dengan apa yang kamu buat sebenarnya.....walaupun mulut kamu selalu cakap kamu xkisah....tapi dalam hati kamu masih tidak dapat menerima apa yang berlaku.....bila Mak tanya kamu tentang dea mesti kamu macam lari2 & berpesan dengan Mak jangan sebut lagi nama dea. tapi Mak tau dalam hati kamu masih mengingatinya.....aku senyap. MakPah bersuara lagi. suara MakPah kali ni lebih lembut.....kamu pergila ubati hati kamu itu dengan berjumpa kawan2 kamu....sekurang2nya kamu gembira.....Mak bukan sekejam yang kamu sangka....garang....suka membebel.....xbagi kamu keluar.....bila jadi begini Mak tau kamu tidak suka orang memaksa kamu...mendengar leteran....sebab tu Mak xpernah melarang kamu keluar jumpa kawan2 kamu cuti ni.....asalkan kamu tau baek & buruk apa yang kamu buat. kamu doakan jela dea bahagia....biarkan dea dengan pilihannya....jangan benci dea....xguna kamu benci dea....kamu muda lagi....kan kamu slalu ckp kamu chantek. haaa.....1hari nanti adela lelaki kacak jatuh chenta pada kamu. MakPah cuba bergurau. MakPah mempermaenkan sifat perasan saye??? otai MakPah ni. Mak slalu doa kamu akan bertemu dengan orang yang betul....boleh membimbing kamu....jaga kamu......kamu solat....doa agar hati kamu diberi ketenangan....lama2 kamu boleh lupa semua ni.....lupa pada dea juga.....aku terkejut mendengar apa yang MakPah perkatakan. hati ini semakin sayu. sayu kerana mempunyai ibu yang sebenarnya amat memahami keadaan kita sebagai anaknya. mata mula berkaca.....tetapi aku tahan agar MakPah tidak melihat air mata ini mengalir....aku tersenyum.....hati terpujuk kembali. 



ia cuma mengambil masa seminit untuk jatuh hati pada seseorang
satu jam untuk menyukai seseorang
satu hari untuk menyintai seseorang
tetapi ia mengambil masa seumur hidup untuk melupakan seseorang.







notakakipjgberbulu : rasa mcm drama plak post aku ni. padahal kenyataan kot. slalu tgk dalam drama je ayat2 camni. tapi MakPah telah menjadikannya 1kenyataan dalam hidup saye. ke sebenarnya MakPah yang tiru ayat dalam drama? dahla otai, pastu bleh jadi pelakon. giler ar MakPah. hahaha.....saye sayang mak saye walaupun kdg2 beliau memang mcm garang. hehehe.....i lub u la MakPah!muah!<3<3<3

3 kaseh sayang :

Anonymous said...

huhu...akhirnya Mak Pah kuar kata2 hikmatnye...kalah saya..papepun betul kata mak kamu yani...be strong..there still a bright day for you....keep walking and u will find it...

-kucing memancing-

zalin said...

haha..cmne rupe ko mase nangis ea? cnfirm mate sepet!! be strong yani..dengar kate kucing memancing tu..haha..

YaNi CoMeY kerr??? said...

nak tau rupe aku nanges caner?cube ko nanges dulu.gupe aku mcm gupe ko nanges ar.kihkihkih...wei...jgn maen2 ngan kucing memancing...kucing memancing yg bleh bg smangat.heeee....