Tuesday, November 09, 2010

  TUTORIAL : testing testing . berjaya ! ! !

ehem . ehem . oleh kerana mood saya tengah mood exam . maka . mood untuk berfeeling feeling . bertouching touching . atau bersedih sedih . tidaklah akan dilayan oleh hati dan perasaan ini . ceh !


siapa yang jeles . iri hati . atau mata tidak berkelip melihat saya . eerrkkk ! ! ! sila jangan buang masa kamu . saya hanya orang biasa . yang sedawa kuat . berkulit muka hitam . tapi manissss . dan kadang kadang berjerawat di dahi . dagu . dan juga pipi . ada eyeback lagi ! aarrrggghhh ! ! ! serta tidak lupa . kadang kadang terselit lada di gigi selepas makan . serius . aku tak tipu kau . jadi ? jangan buang masa untuk cemburu atau jeles atau iri hati pada saya ok . 


kamu hanya perlu jeles kepada saya sebab saya sudah pandai buat blockquote ! ! ! ! har . har . har . jakun ! orang da lama pandai . kau baru nak pandai . takpe . biar lambat . asal mencoba . hik . hik . hik . 


untuk membuatkan kamu tidak jeles kepada saya . mari sini . mari sini dekat dekat sikit . tapi jangan geli tengok gigi saya yang ada lada ni ok . :p gila sekeleh ! kau mesti takde selera nak baca entry haku kan ? nak belajar ke taknak ? nak ke taknak ? kalau nak , kena tengok gigi aku yang ada lada ni kejap . 


1) Pertama sekali , pergi kat Dashboard > Design > Edit HTML .

2) Then , tick kat Expand Widget Template .

3) Lepas tu tekan keyboard kamu yang ada Ctrl + f . taip word ni :

.post blockquote {

4) Lepas tu mesti akan keluar seperti ini :

.post blockquote {
margin : 1em 20px ;


5) Kemudian , kamu copy and paste coding kat bawah ni menggantikan coding di atas .

.post blockquote {
background : #FF9999 ;
-moz-border-radius-topleft : 10px ;
-moz-border-radius-bottomright : 10px ;
padding : 6px ;
Border : 2px solid #000000 ;
margin : 1em 20px ;
}

6) Akhir sekali , klik button save . siap ! kalau nak tukar warna background blockquote tu . . . . tukar nombor #FF9999 kepada nombor laen . tengok kod warna ok . mengikut warna yang kamu suka .

7) Kalau nak border blockquote kamu itu nipis je . kamu tukar border 2px itu kepada 1px . kalau nak tebal pula tambah la ikut sukati kamu . asalkan kamu gembira melihat blockquote kamu itu . agagaga . . . .

8) Lepas tu , kamu pergila buat new post seperti biasa . taip apa yang kamu nak tulis itu seperti biasa . kemudian highlight ayat yang kamu nak dea jadi blockquote kamu itu . lepas itu klik simbol ini :




9) Ini dea contoh blockquote saya yang sudah siap . tadaaaaa ! ! ! ! 

susah tak nak paham apa yang saya ajar ni ? susah tak ? susah tak ? susah tak ? ? ? 

10) Kadang kadang ada template yang takde coding  .post blockquote {  itu . jangan risau . jangan bimbang . jangan tensen tensen . kamu gantikan coding itu dengan coding ini :

/b:skin>

11) Lepas tu kamu copy and paste je coding yang langkah ke 5 tadi itu sebelum coding di atas ini . ingat ! sebelum coding di atas ini tau . bukan selepas .


kamu godeh saja apa yang kamu suka untuk mengubah rupa blockquote kamu itu . jangan takot . jangan segan . kalau kamu ubah ia tidak akan memberi kesan bunga api atau sebarang kerosakan kepada laptop kesayangan kamu itu . ia hanya memberi kesan kepada rupa bentuk blockquote kamu itu . atau memberi kesan kepada perasaan kamu kerana bengang sekiranya tak jadi . aaiiyyooo . . . . taktau . cuba ok . mesti berjaya ! ;)


ini saja yang mampu saya godeh sementara berehat membaca buku EPP . ceh ! baca ke ? hu . hu . hu . jangan jeles jeles pada saya lagi ok . setiap manusia ada kelebihan dan kekurangan tersendiri . sebab itu kita saling memerlukan bagi melengkapi antara satu sama laen . fuh ! macam pakar motivasi la . :p



senyum . . . . senyum kan sedekah . . . . . 






4 kaseh sayang :

Faizal said...

x paham2..hehehe..

genetik 3G said...

hang xpaham? tasha je bleh bt hang paham...hahaha...

1+1=infinity said...

xdpt cari pun .post tu....
sya pun x pham la yani..haha

genetik 3G said...

hahahaha....kalo tasha pun xphm...kamek kenak nerang lg tek.hehehe...